Κυριακή, 15 Ιουνίου 2008

Οδηγίες Συμπλήρωσης Μηχανογραφικού

Κάθε χρόνο τα ίδια! Το τέλος των εξετάσεων των τελειοφοίτων σηματοδοτεί την έναρξη του επόμενου βήματος, τη συμπλήρωση δηλαδή του Μ(ηχανογραφικού) από το οποίο, σε ένα βαθμό, θα κριθεί σε ποια σχολή θα εισαχθεί ο κάθε υποψήφιος. Σε ένα βαθμό, γιατί σε έναν άλλο αυτό θα κριθεί από τις επιδόσεις του στις πανελλαδικές και σε έναν άλλο (όχι τον ίδιο άλλο αλλά έναν διαφορετικό άλλο) από την προετοιμασία που είχε κάνει κατά τα μαθητικά χρόνια του. Συζητήσεις επί συζητήσεων, προβληματισμοί, προτάσεις, συγκρούσεις, επιθυμίες κι αντιπαραθέσεις και, πολύ συχνά, οικογενειακά δράματα συνθέτουν το σκηνικό. Ένα έργο επαναλαμβανόμενο που ενώ οι περισσότεροι το βιώνουν ως δράμα, προσωπικά μου δίνει την αίσθηση κωμωδίας ενώ η απόφαση επιλογής του υποψηφίου μου φέρνει στο μυαλό συγκεκριμένη ιστορία κινουμένων σχεδίων με πρωταγωνιστές ψύλλους που εκτυλίσσεται σε … μαιευτήριο εντόμων και η οποία περιγράφεται αναλυτικά στο Εγχειρίδιο Επιβίωσης, σελ. 171.
Κι ενώ αρκετοί μαθητές μου ισχυρίζονται ότι, όταν ο καλός Δημιουργός πρόσφερε καλότητα στο ανθρώπινο γένος, εγώ είχα αναχωρήσει για διακοπές οπότε και δεν πρόλαβα τη μοιρασιά, θα τους διαψεύσω προσπαθώντας να βοηθήσω στη σωστή συμπλήρωση του εντύπου του Μ. Εννοείται ότι για όσους το Μ δεν έχει και μεγάλη διαφορά από το Τζόκερ, αδυνατώ να κάνω το παραμικρό!
Βασική προϋπόθεση, λοιπόν, για τη συμπλήρωση του Μ αποτελεί ο υποψήφιος να έχει πάρει Μ στα χέρια του και μάλιστα φετινό. Κι αν θεωρείτε περιττή τη διευκρίνιση, κούνια που σας κούναγε, αφού δεν έχετε ζήσει όσα έχω ζήσει προσωπικά στη συγκεκριμένη διαδικασία. Αφού πάρει με το καλό το φετινό Μ, ο μαθητής πρέπει οπωσδήποτε να το φωτοτυπήσει, ώστε να μπορεί να κάνει τις αναγκαίες δοκιμές, να μεταβάλλει τις προτιμήσεις του, να το σκεφτεί και μία και δυο κι αν διαθέτει μυαλό μαρουλιού και τρεις φορές, μέχρι να κατασταλάξει στην τελική επιλογή.
Ο υποψήφιος -αν δεν έχει καταλήξει φυτό από το διάβασμα- θα γνωρίζει ότι έχει το δικαίωμα επιλογής ακόμη και όοολων των σχολών δύυυο το πολύ πεδίων με οποιαδήποτε σειρά επιθυμεί. Μπορεί να ξεκινήσει από σχολή ή σχολές ενός πεδίου, να συνεχίσει με σχολή ή σχολές του ετέρου, να επανέλθει σε σχολή ή σχολές του ενός, να ξαναεπανέλθει πάλι για μια ακόμη φορά σε σχολή ή σχολές του ετέρου και πάει λέγοντας κι ελπίζω ότι το έχει καταλάβει ακόμη κι εκείνος που στη θέση του μυαλού έχει τοποθετήσει φρεσκοψημένη κι αχνιστή τυρόπιτα (που θεωρώ ότι είναι από τα πιο ανόητα πράγματα που υπάρχουν). Ο υποψήφιος θα εισαχθεί στη σχολή της οποίας τα μόρια διαθέτει ακόμη κι αν κάποιος άλλος που δε διαθέτει τα αναγκαία μόρια την έχει δηλώσει σε καλύτερη θέση.
Εννοείται (σχήμα λόγου, γιατί σιγά και μην εννοείται) βέβαια ότι ο Λαλάκης ή η Λαλάκα (που νομίζω ότι είναι το θηλυκό του Λαλάκη) δε θα κάνουν την αποκοτιά να δηλώσουν σχολές μόνο της πρώτης προτίμησης. Λογικές του στιλ «Εγώ μόνο το τμήμα “Λαϊκής και Παραδοσιακής Μουσικής” θέλω και τίποτε άλλο!» ή «προτιμώ να δω τα ραπανάκια ανάποδα παρά να πάω εγώ ο φωστήρας σε ΤΕΙ» συνήθως οδηγούν στο «τίποτε άλλο» και άρα πρέπει να αποφευχθούν. Ο υποψήφιος είναι καλό, χρήσιμο και συνάμα δίκαιο να εξαντλήσει τις περισσότερες σχολές που του προσφέρουν τα δυο πεδία στα οποία θα κινηθεί δηλώνοντας και τις πιο χαμηλόβαθμες. Σε άλλη περίπτωση αντί να βρεθεί με μια σχολή στα χέρια του, υπάρχει ο κίνδυνος να βρεθεί (στα χέρια του πάλι) με κάτι άλλο που μάλλον καθόλου δεν το επιθυμεί!
Σ’ αυτή τη ριμάδα τη συμπλήρωση του Μ και τη σειρά προτίμησης των σχολών ουσιαστικά πρέπει να κυριαρχήσει ένα και μόνο κριτήριο που δεν είναι άλλο από τις επιθυμίες, τις κλίσεις, τα όνειρα και τις δυνατότητες του υποψηφίου. Αν η σειρά προτίμησης καθοριστεί από τις βάσεις των σχολών, υπάρχει ο κίνδυνος ο υποψήφιος Μπούλης ή Μπούλα να βρεθούν σε σχολές που δεν τους ταιριάζουν και άρα σε καμιά περίπτωση δε θα καταφέρουν να αντεπεξέλθουν στις απαιτήσεις είτε των σπουδών είτε της επαγγελματικής πορείας τους. «Τόσα μόρια έπιασε το παιδί, να πάνε χαμένα;» λένε κάποιοι! Εμ προκειμένου να πάει χαμένο το παιδί, δεν είναι καλύτερα να πάνε χαμένα τα μόρια, καλοί μου άνθρωποι;
Εντάξει, δε λέω, είναι πολύ καλό η μαμά να δει το Λαλάκη της στην Ιατρική και να ’χει να το λέει και στις «φιληνάδες» της για να πλαντάξουν από τη ζήλια τους και να δημοσιεύει και συγχαρητήρια στην εφημερίδα για «να σκάσει ο κόσμος όλος»! Όμως, τι να το κάνεις αυτό, αν ο Λαλάκης περάσει οχτώ και δέκα χρόνια λιπόθυμος μέσα στη σχολή, επειδή φοβάται τα αίματα και τα πτώματα; Δε λέω, πολύ ωραίο ο μπαμπάς με το δικηγορικό γραφείο να θέλει να δει και τον Μπούλη του σ’ αυτό (έτοιμη και στρωμένη δουλειά), αλλά αν ο Μπούλης είναι ικανός μόνο για να την ξεστρώσει τη στρωμένη τη δουλειά, τι γίνεται;
Κι επειδή τα πράγματα μεταβάλλονται με ταχείς ρυθμούς κι επειδή αρκετά παιδιά ελάχιστα έχουν κάνει για τον προσανατολισμό τους, καλό είναι οι προπτυχιακές επιλογές να κινηθούν σε τμήματα που παρέχουν ευρύτερη γνώση και προοπτική κι όχι σε ιδιαίτερα εξειδικευμένα τμήματα. Είναι καλύτερο π.χ. να δηλώσει κάποιος τη Βιολογία κι όχι τη Μοριακή Βιολογία κι αν αργότερα το επιθυμεί να αποκτήσει περαιτέρω εξειδίκευση μέσω μεταπτυχιακών σπουδών. Σίγουρα η απόφαση τότε θα είναι πιο ώριμη και άρα ουσιαστική.
Κομματάκι δύσκολο το βλέπω, αλλά όταν ο υποψήφιος βρεθεί απέναντι στη διαδικασία συμπλήρωσης του Μ, πρέπει να γνωρίζει και να συνεκτιμήσει βασικά χαρακτηριστικά της προσωπικότητάς του, τα προγράμματα σπουδών των σχολών που τον ενδιαφέρουν, τις προοπτικές που ενδεχομένως μεταβληθούν μέχρι την αποφοίτηση και -αν υφίσταται τέτοιο πρόβλημα- το κόστος των σπουδών. Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να λειτουργήσει, έστω κι αν δεν το συνηθίζει, ως άτομο ανεξάρτητο. Το Μ το συμπληρώνει για να εκπληρώσει δικά του όνειρα κι όχι τα όνειρα - κόμπλεξ των γονιών και του περιβάλλοντός του. Η συμπλήρωση του Μ είναι ατομική υπόθεση και άρα δεν πρέπει να εξαρτάται ούτε από τις επιλογές άλλων υποψηφίων, φιλικών ή συχνότερα ανταγωνιστικών σχέσεων.
Η συμπλήρωση του Μ μπορεί να ανοίξει δρόμους για το μέλλον. Μπορεί όμως και να οδηγήσει σε αδιέξοδα. Και στις δυο περιπτώσεις πρόκειται για το μέλλον του παιδιού κι όχι για το μέλλον του μπαμπά ή της μαμάς. Αυτοί ας κοιτάξουν το δικό τους μέλλον (ή μήπως νιώθουν ότι δεν έχουν;) λειτουργώντας έστω για πρώτη φορά απελευθερωτικά για τα παιδιά τους.

23 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Θα έρθω για να μου πείτε 5 τυχερά νούμερα και 1 Τζοκερ, να τα βάλω με τη σειρά και ό,τι γίνει...Πού να ταλαιπωρούμαι τώρα με τη ζέστη..

Τα "κέρδη" 50/50...

Ανώνυμος είπε...

όχι και Ανώνυμος.."ο..χωρίς επίλογο" ήθελα να γράψω αλλά ξέχασα...

Σωτήρης Π. Ζάχος είπε...

Τι να πω; Μπορεί και να είναι καλλύτερο αυτό (τζόκερ). Άλλωστε στη χώρα μας η μόνη ουσιαστική και δεδομένη προοπτική είναι ο τζόγος, οπότε καλό είναι να προετοιμάζεστε από τώρα γι αυτόν!
Με χαρά μου λοιπόν να βοηθήσω στην ουσιαστική κοινωνικοποίηση και αποκατάστασή σας!

SpAdE είπε...

"Βασική προϋπόθεση, λοιπόν, για τη συμπλήρωση του Μ αποτελεί ο υποψήφιος να έχει πάρει Μ στα χέρια του και μάλιστα φετινό"

Καλά πείτε μου ότι σας έτυχε τέτοιο περιστατικό να πεθάνω! Ήρθε χωρίς Μ για να συμπληρώσει το Μ? (αυτό μου θυμίζει την φράση του σοφού λαού που λέει: πού πας κοπέλα μου ξεβράκωτη στ’ αγγούρια?????_ Με τα συγχωρήσεως πάντα_)

Ανώνυμος είπε...

Συμφωνώ!!!Οι σχολές που θα δηλώσουμε πρέπει να ανταποκρίνονται με τα όνειρα και τις επιθυμίες των μαθητών. Όχι των γονιών. Νομίζω πως θα ρίξετε(;) αρκετό γέλιο φέτος (με τόσες κωμωδίες...)Πάντως απ' όλο το άρθρο ξεχωρίζω το σημείο που αναφέρεται στα ευχαριστίρια στην εφημερίδα! Καταλαβαίνετε ελπίζω το λόγο...(τραυματικές εμπειρίες)! Άλλα δράματα δε νόμιζω να ζήσω για φέτος, τα έλυσε ο διάλογος (σημαντικότατος)... Επίσης θα ήθελα και τη γνώμη σας για την ημερομηνία που θα συμπλήρωσουμε το Μ. Πιστεύω πως θα ήταν καλύτερα μετα την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων. Να ξέρουμε που βαδίζουμε.(Ξέρω οτι δε συμφωνείτε μ' αυτό)
Γιώργος Κλέτσας

Σωτήρης Π. Ζάχος είπε...

Ο/Η SpAdE είπε...
"Ήρθε χωρίς Μ για να συμπληρώσει το Μ?"

Ήρθε με Μ αλλά με Μ προηγούμενης χρονιάς!!! Μάλλον από κάποιο συγγενικό πρόσωπο ή δεν ξέρω κι εγώ πού πήγε και το ξετρύπωσε! Οπότε ψάχναμε να βρούμε κάποια (για εκείνη τη χρονιά) καινούρια τμήματα και δεν τα βρίσκαμε πουθενά!!! Είχαμε τρελαθεί μέχρι να ανακαλύψουμε τι είχε συμβεί!
Βέβαια να προσθέσω ότι ο συγκεκριμένος μαθητής, όταν δημοσιεύτηκαν οι βαθμολογίες, "έπεσε από τα σύννεφα" με το βαθμό του στα μαθηματικά. Περίμενε 15 - 16 και πήρε 5 ή 6! Κάποια στιγμή μάλιστα μας είπε το κορυφαίο: "ακόμη δεν μπορώ να καταλάβω γιατί είχα τόσο χαμηλό βαθμό στα μαθηματικά!

Τι να πω; Το παιδί δεν είχε την παραμικρή επαφή με την πραγματικότητα. Οπότε και ο χρόνος πήγαινε λίγο πιο γρήγορα από αυτόν!

Σωτήρης Π. Ζάχος είπε...

Γιώργο,
το να γνωρίζεις τους βαθμούς μόνο σύγχυση και ταραχή μπορεί να προσθέσει στη συμπλήρωση του Μ.
Είπαμε ότι το μόνο κριτήριο για τη σειρά των σχολών είναι οι επιθυμίες σου. Μόνο αγνοώντας τους βαθμούς θα λειτουργήσεις τελείως ελεύθερα στη συγκεκριμένη επιλογή.
Ετοίμασε κάποιο πρόχειρο ΦΕΤΙΝΟ Μ και έλα να κουβεντιάσουμε κάποιες απορίες!

Elena είπε...

Παντως καλο ειναι να προσεξουμε ποτε θα το συμπληρωσουμε το Μ μας...Η αληθεια ειναι οτι εχω προβληματιστει αρκετα...Με αναδρομο τον Ερμη δεν τα βλεπω και πολυ καλα τα πραγματα.Μαλλον θα περιμενω να γυρησει ο Τζοσουα απο το μεταπτυχιακο του να παρω και μια δευτερη αποψη!

Σωτήρης Π. Ζάχος είπε...

Αγαπητό μου παιδί Έλενα,
(αυτό πιάνεται για επιστολή;)
ο Ερμής έπαψε να είναι ανάδρομος εδώ και μέρες! Να ενημερώνεσαι από πιο αξιόπιστες πηγές για τα ζώδια. Όσο για τον Τζόσουα, αυτός ειδικεύεται στην εξήγηση ονείρων που καμιά σχέση δεν έχει με τη συμπλήρωση του Μ σου! Εκτός κι αν το είδες το όνειρο και δε μου έχεις πει τίποτε!
Με εκτίμηση
Σ
(τώρα πιάνεται για επιστολή ε;)

Elena είπε...

Φυσίκα και θεώρειται επιστόλη αύτο! Το μόνο προβλήμα είναι οτι υπαρχούν και καποιοί που δεν γνώριζουν κάλα απο η/υ και μαλλόν θα μεινούν με το παραπόνο περιμενόντας την παραδοσίακη μεθόδο αποστόλης επίστολων..(δεν νόμιζω οτι χρειαζόνται διευκρίνισεις!!Καταλαβαινούμε που παεί αύτο)...
Τωρά όσον αφόρα το Τζόσουα προκείται μαλλόν περι παραπληροφορήσης...Θα το ψαξώ καλυτέρα για το που πρεπεί να απευθύνθω...Αν εχέτε κάμια προτάση ευπροσδέκτη!!!
(Για να μην γκρινιαζουν καποιοι για τους τονους.....!)

SpAdE είπε...

Αν ενδιαφέρεστε πάντως ξέρω να λέω και τον καφέ. Γιατί πάτε όλο στους ίδιους και τους ίδιους(Τζόσουα)? Στηρίξτε επιτέλους τις πρωτοβουλίες των νέων μελλοντολόγων και δώστε τους την ευκαιρία να σας αποδείξουν ότι έχουν το χάρισμα!(όπως εγώ καλή ώρα)

Υ/Γ εκτός από τον καφέ έχω πειραματιστεί και με τη λεμονάδα με μεγάλη επιτυχία! Στύψε να σου πω τη μοίρα σου, να σου πω το ριζικό σου!

Σωτήρης Π. Ζάχος είπε...

Έλενα,
καλύτερα να συνεχίσεις χωρίς τόνους!
Και μη μου κάνεις εξυπνάδες γιατί (να σου θυμίσω) ακόμη δεν έχεις συμπληρώσει Μ και θα με χρειαστείς!

Σωτήρης Π. Ζάχος είπε...

SpAdE,
εγώ μαζί σου είμαι! Μου αρέσει κάθε αντικομφορμιστική κίνηση. Πέρνα να μου αφήσεις μερικές κάρτες και θα το προωθήσω το ζήτημα.

Stavroula είπε...

Γεια σας...Άργησα αλλά θα σχολιάσω...Το Μ είναι πονεμένη ιστορία..Ούτε ο Τζόσουα ο φίλος μου,ούτε οι καφέδες με έχουν βοηθήσει...Μήπως τελικά να παίξουμε τζόκερ?Και ότι πιάσουμε...Έλενα τα άστρα τα ρώτησες?Κάνε μια προσπάθεια και πες μου..Spade είναι αποτελεσματική η μέθοδός σου?Αν είναι να σε επισκεφτώ βρε παιδάκι μου...
Κ. Ζάχο μην πάρετε στα σοβαρά όλα όσα λέμε..Κάτι ο ήλιος,κάτι οι εξετάσεις ήρθε και έδεσε...

Σωτήρης Π. Ζάχος είπε...

Σταυρούλα,
η προσωπική ψυχολόγος μου μου έχει μάθει τρόπους διαχείρισης του πανικού που προσπαθείτε να μου προκαλέσετε και νομίζω ότι τα καταφέρνω με αρκετή επιτυχία!

Ανώνυμος είπε...

Χμμ αναρωτιέμαι γιατί αλήθεια δεν αναφέρετε την προοπτική "εξωτερικό"; Γιατί όλοι έχουν δει τις πανελλαυτές ως μονόδρομο για ελληνικά πανεπιστήμια ή ΤΕΙ; Τόση άγνοια πια;

Εμπρός λοιπόν, όλοι για το Μ! Λιβ γιορ μιθ ιν Γκρις!

SpAdE είπε...

Σταυρούλα μην το σκέφτεσαι. Όλοι αυτοί που έκαναν λάθη στο Μ το σκέφτονταν, δεν το «άφηναν στην τύχη» και να τα αποτελέσματα. Ίσως είναι λοιπόν η ώρα να αφήσουμε την μοίρα να κάνει τη δουλειά της με την ησυχία της και να παραμείνουμε απλοί θεατές. Επειδή σε συμπάθησα, όλο το βράδυ θα κάνω μάγια για να έχεις καλά αποτελέσματα αύριο. Οι πρώτες έξι προσευχές δωρεάν.

Υ/Γ διάβασε και τους «μοιραίους» του Βάρναλη να παίρνεις παράδειγμα

Σωτήρης Π. Ζάχος είπε...

Σε post με τίτλο "Οδηγίες Συμπλήρωσης Μηχανογραφικού" έχω την αίσθηση ότι έπρεπε να ασχοληθώ με το ελληνικό Μ. Οι εναλλακτικές λύσεις για σπουδές στο Αζερμπαϊτζάν, τη Βοσνία - Ερζεγοβίνη, την Ιταλία κ.α. δεν ήταν στα σχέδια!

Σωτήρης Π. Ζάχος είπε...

SpAdE,
άρχισες επιθετική προώθηση της δουλειάς με προσφορές, εκπτώσεις κ.τ.λ. Αν μαθευτεί στο υπουργείο εμπορίου ή στο σύλλογο χαρτοριχτρών - καφετζούδων - ονειροκριτών - ενορασιτών(;) θα έχεις άσχημα ξεμπερδέματα!

SpAdE είπε...

Αχαχαχαχαχαχαχα ναι καλύτερα να σταματήσω μη μου κάνουν μετά όλοι μαζί μάγια και άντε τώρα να κάτσεις να τα λύσεις

Ανώνυμος είπε...

Φαντάζομαι... Επειδή έχουμε και τα πρώτα πανεπιστήμια του κόσμου, γιατί να ασχοληθούμε με Αγγλογερμανογαλλοιταλίες; Αυτοί είχαν καλώδια κάτω από τον πύργο του Άιφελ όταν εμείς είχαμε ασύρματη τηλεφωνία :P

Stavroula είπε...

Να 'μαι και εγώ...Τι κάνετε?
Κ. Ζάχο θα περάσω το απόγευμα από το φροντιστήριο να τα πούμε...
Μάλλον spade οι προσευχές σου δεν έπιασαν και τόσο πολύ αλλά δε βαριέσαι.Η ζωή μας δεν εξαρτάται μόνο από τις πανελλήνιες...
Όσο για εκείνον που είπε για το εξωτερικό δεν υπάρχει λόγος φίλε μου να βγεις εκτός ελληνικών συνόρων...Τόσα κολέγια σε Θεσ/νίκη και Αθήνα...Δε βαριέσαι να τρέχεις μέχρι έξω?

Σίγουρα το Μ θα καθορίσει ως ένα βαθμό την μετέπειτα πορεία μας..Από εκεί και πέρα όμως ο καθένας παίρνει τα ρίσκα του και κάνει την τύχη του...Άποψή μου..

Σωτήρης Π. Ζάχος είπε...

Προς Ανώνυμο
Κανείς δεν είπε να μην ασχοληθούμε με τους "άλλους". Άλλωστε σε μια εποχή παγκοσμιοποίησης δεν υπάρχουν "άλλοι".