Κυριακή 5 Ιουνίου 2022

Καταραμένη Παυλίτσα!!!


Γίνεται μια παυλίτσα (-) να επηρεάσει τις επιδόσεις των μαθητών και άρα τα αποτελέσματα των Πανελλαδικών; Γίνεται! Και θα σας εξηγήσω άμεσα το πώς.

"Πώς πήγαν τα παιδιά στις εξετάσεις;" είναι η ερώτηση που δέχομαι επίμονα τις τελευταίες δύο μέρες. "Εύκολα ήταν τα θέματα, ε;" είναι η παρατήρηση που ακολουθεί από... δαείς και αδαείς.

Πολύ ωραία!

Βέβαια, το "εύκολα ήταν τα θέματα" είναι μια διαπίστωση κενή περιεχομένου και ουσιαστικού νοήματος. Για τον καθένα το «εύκολα» έχει διαφορετική έννοια και ορίζεται με διαφορετικά κριτήρια κι αυτό εξαρτάται από πολλά.

Ένας/μία μαθητής/τρια που προσπάθησε, προσέγγισε την ύλη του μαθήματος με πρόγραμμα εδώ και χρόνια, ασχολήθηκε επιμελώς με τις εργασίες του, μελέτησε τις παρατηρήσεις-διορθώσεις και διδάχτηκε από αυτές, διάβασε εξωσχολικά βιβλία, διατήρησε συνεχή επαφή με τις εξελίξεις και τη γλώσσα, μάλλον είδε τα θέματα και σκέφτηκε: «εύκολα είναι, πάμε να σκίσουμε».

Ένας/μία άλλος/η μαθητής/τρια, όμως, που θυμήθηκε ότι δίνει Πανελλαδικές κάποια στιγμή την τελευταία χρονιά, είδε τις εργασίες ως βασανιστήριο χειρότερο και από εκείνα της Ιεράς Εξέτασης και απλώς τις παρέδιδε για να αποφύγει την γκρίνια των γονιών, ενδιαφέρθηκε απλώς για τον βαθμό αδιαφορώντας για τις παρατηρήσεις στα γραπτά του, δεν γνωρίζει τι θα πει λογοτεχνικό βιβλίο, αγνοεί την πραγματικότητα, μάλλον είδε τα θέματα και σκέφτηκε: «δύσκολα είναι, μας έσκισαν».

Τέλος πάντων, γνωρίζω ήδη πολύ καλά «πώς πήγαν τα παιδιά στις εξετάσεις» και δεν θα το κρατήσω άλλο το μυστικό. Το γνώριζα από την αρχή της χρονιάς. Γνώριζα ότι οι επιδόσεις της φετινής χρονιάς θα ήταν, σε μεγάλο βαθμό, δεδομένες και δεν θα επηρεάζονταν ιδιαίτερα από το επίπεδο των θεμάτων, όποιο κι αν ήταν αυτό. Και δεν είμαι ο μόνος. Όσοι ασχολούνται με σοβαρότητα κι ευθύνη με την προετοιμασία των μαθητών για τις εξετάσεις γνώριζαν πολύ καλά. Τα δυο χρόνια που προηγήθηκαν υπήρξαν καταστροφικά για την πλειονότητα των παιδιών που απομακρύνθηκαν βίαια από το σχολικό και φροντιστηριακό περιβάλλον και άρα τον άμεσο έλεγχο. Και με πολλούς γονείς να τρομοκρατούνται ακόμη και στην ιδέα της σύγκρουσης με τα βλαστάρια τους και της επιβολής ορίων σε αυτά, τα δυο προηγούμενα χρόνια δεν ήταν απλώς καταστροφικά αλλά πέρα για πέρα χαμένα και τραγικά.

Και για να μη σας κρατάω άλλο σε αγωνία, θα δώσω δυο απλά παραδείγματα ενδεικτικά των αποτελεσμάτων που πρέπει να περιμένουμε όχι μόνο στο μάθημα της Γλώσσας αλλά στο σύνολο των Πανελλαδικά εξεταζόμενων μαθημάτων.

Δίνεται στα παιδιά θέμα που τους καλεί να εντοπίσουν την ορθότητα ή το λάθος συγκεκριμένων περιόδων. Το θέμα είχε ως εξής:

«Με βάση τα Κείμενα 1 και 2 να χαρακτηρίσετε τις παρακάτω περιόδους λόγου ως σωστές ή λανθασμένες, γράφοντας στο τετράδιό σας, δίπλα στο γράμμα που αντιστοιχεί σε κάθε περίοδο, τη λέξη Σωστό ή Λάθος (δεν χρειάζεται να αναφέρετε συγκεκριμένο χωρίο κειμένου).

α. Το παρελθόν δεν επηρεάζει τις στάσεις και τις αντιλήψεις μας (Κείμενο 1). β. Μαθαίνουμε ιστορία για να κατανοήσουμε αποκλειστικά το παρελθόν (Κείμενο 1). γ. Η γνώση της ιστορίας βοηθά να γνωρίσουμε τους εαυτούς μας και τον πολιτισμό μας (Κείμενο 1). δ. Η επέτειος σχετίζεται και με ευχάριστα και με δυσάρεστα γεγονότα της ζωής (Κείμενο 2). ε. Μέσω των επετείων το παρελθόν συνδέεται με το παρόν (Κείμενο 2).».

Πρόκειται για νοήματα η ορθότητα ή το λάθος των οποίων εντοπίζεται ακόμη κι αν κάποιος αγνοεί τα κείμενα που δόθηκαν. Κι όμως, υπήρξαν μαθητές που έχασαν μόρια από αυτό. Υπήρξαν, επίσης, μαθητές που ανέφεραν συγκεκριμένα χωρία του κειμένου ενώ υπήρχε ξεκάθαρη επισήμανση: «δεν χρειάζεται να αναφέρετε συγκεκριμένο χωρίο κειμένου».

Νομίζω ότι και ο πιο άσχετος αρχίζει να διαμορφώνει μια πολύ καθαρή εικόνα για τα φετινά αποτελέσματα. Αν πάλι υφίστανται κάποιες αμφιβολίες, θα τις διαλύσω άμεσα.

Το πρώτο θέμα της Γλώσσας απαιτούσε από τους υποψηφίους: «Να αποδώσετε συνοπτικά τους λόγους (παράγραφοι 2-4) για τους οποίους, σύμφωνα με τον συγγραφέα του Κειμένου 1, είναι σημαντικό να μαθαίνουμε ιστορία.».

Θα αναρωτηθούν ορισμένοι πού βρίσκεται η δυσκολία και θα έχουν απόλυτο δίκιο. Ξεκάθαρη απαίτηση, απλό κείμενο που διατύπωνε τους λόγους με σαφήνεια κι όμως, μια παύλα (-) ανάμεσα στο 2 και το 4 (παράγραφοι 2-4), μια καταραμένη παυλίτσα υπήρξε καταστροφική για πολλούς μαθητές. Οι συγκεκριμένοι τελειόφοιτοι ή απόφοιτοι, έφηβοι δεκαεφτά και δεκαοχτώ ετών, δεν αντιλήφθηκαν την παυλίτσα με την έννοια του «ως» δίνοντάς της την έννοια του «και». Έγραψαν, λοιπόν, περίληψη των παραγράφων 2 και 4 αγνοώντας την ενδιάμεση 3η, η οποία, για την ιστορία, περιείχε βασικά νοήματα, αναγκαία για την πληρότητα της απάντησης.

Δεν πιστεύω ότι χρειάζονται περισσότερες λεπτομέρειες. Το να γνωρίζει κάποιος τα αποτελέσματα των Πανελλαδικών, πριν ακόμη αρχίσει η διόρθωση των γραπτών, δεν είναι θαύμα, δεν προϋποθέτει καν την ύπαρξη κληρονομικού χαρίσματος.

Είναι ζήτημα απλής παρατήρησης και της συνειδητοποίησης ότι μαύρη είναι η νύχτα στα βουνά της εκπαιδευτικής διαδικασίας.

Απόγνωση! Απόγνωση κι απελπισία μαζί!

 

ΥΣ: Στη φωτογραφία φαίνεται η κατάσταση στην οποία έχουν περιέλθει πλέον αρκετοί εκπαιδευτικοί




Δεν υπάρχουν σχόλια: